söndag, november 30, 2008

Jag är kär....!

Som vanligt blir jag ju väldigt entusiastisk när jag snöar in på något... :)
Nu har jag börjat baka matbröd. Och igår fick jag en Electrolux Assistent. Den har en motoreffekt på 700 W, timer och är grafitgrå. Jag är helt kär! Den knådar hur bra som helst. Den här lilla filuren ska få ett namn, men jag har bara inte kommit på något som passar ännu.




Efter att ha inhandlat Assistenten åkte jag och syrran på utflykt till Saltå Kvarn för att köpa mjöl. (Nämnde jag förresten att jag gärna går "all in" när jag får upp ögonen för något nytt roligt... ;) ). Om man vill ha deras ekologiska vetemjöl special måste man nämligen åka till kvarn-butiken, för det är bara där det säljs. Jag shoppade bland annat mjöl, en jäskorg och en kokbok. Jag bad tjejerna om lite råd och de hörde väl att jag både var nybörjare och entusiastisk. Utan att jag riktigt förstod hur det hände så gick jag därifrån med en liten burk av deras rågsurdegsstart. Det är stort. Hur stort förstår nog bara den som försökt få igång en surdeg... Det är teoretiskt sett inte svårt alls, men i praktiken är det något annat.



Så nu i helgen har här bakats må du tro. Jag har bakat 6 stora bröd.
* Först 2 formfranskor till rostning, bakat på jäst och vetemjöl special.
* 2 bröd efter recept hos martin (som har världens coolaste brödblogg) kallat 'nattjäst succé' - det blev succé här hos mig också! På bilden ovan kan du se hur proffsigt det ser ut när man jäst brödet i jäskorg. Gjort på rågsurdeg och mest vetemjöl special.

* Till sist blev det också 2 bröd efter recept ur Saltå Kvarn-kokboken. Det heter Barsja-bröd. Det blev snyggt, man jag gav bort det innan jag ens skurit upp det. Ångrar det lite lite nu, men det är väl bara att ge sig på receptet igen, eller hur?

Nu ska jag gå och sova i mitt hus som luktar som ett helt bageri.

kram /A


9 kommentarer:

Mammae sa...

Jag har hört talas om ditt bröd och två stora kassar som ska in i en frys.
Hoppas att få smaka.
Eftersom du ska baka mest bröd i din assistent som knådar så bra kan KNÅDIS vara ett namn
Sätt ut en tävling på namnförslag vinst ett gott bröd!!!!
Kram mamma

Pihlina sa...

Hahaa... ja, när man väl hittar något kul så kan man ju lika gärna hoppa in med huvudet före.
JAg har en assistent som jag ärvt av min mormor och morfar. Den är en modell 70-tal i brunt. Jättetjusig - MEN - mycket användbar. :)

clara sa...

Nämen en sån som jag önskar mej i julklapp!
Jag tror jag kommer över och tar en kvällsfika :)

Jag tycker assistenten heter Assar. Det hette för övrigt min konfirmationspräst som också bakade massa bröd...

Martin Johansson sa...

Bröden ser fina ut! (har svarat på din surdegsfråga nu.)

lillis70 sa...

Så vackra bröd du har bakat!!! Kan nästan fram mana doften av dom :-)

Unknown sa...

Yo bruden!
Har du överlevt nyår eller hur är det med dig? Väntar på nytt inlägg och inte minst uppdatering på brödbakningsfronten :-)

Kram på dig!

Mildamakter sa...

Jag har köpt en likadan maskin idag och har redan en deg som står på jäsning i kylen.
Förstår precis att du snöar in, jag är likadan själv och är alldeles förälskad i min nya leksak :o)

Anonym sa...

Hej Bellis!

Vad kul att hitta fram till din fina blogg. Verkar som vi har ett och annat gemensamt. Jag har nämligen också helt snöat in på brödbak (och så scrappar jag också förstås). Använder helst ekologiskt mjöl och som tur är finns mjöl från Saltå Kvarn faktiskt att köpa i affären här i Västervik. På julafton fick jag en bakmaskin som fuskigt nog sköter allt åt mig. Jag behöver bara lägga i ingredienserna. Har hittat en sida på internet som har en massa goda recept till bröd för bakmaskin. De blir ju inte lika snygga som dina vackra korgbröd men smakar gott i alla fall. Billigare och nyttigare än köpebröd blir det också. Lustigt nog ville jag ha ett namn till min bakmaskin också, precis som du. Nu har jag äntligen kommit på ett. Hon heter "Matilda Järndotter" (som roboten i Dr Snuggles). Titta gärna in på min blogg och kolla in henne om du vill.

Kramar från Åsa

Anonym sa...

Hej igen!

Glömde naturligtvis att skicka med direktlänken till inlägget om bakmasinen. Du ska ju inte behöva leta igenom hela bloggen för att hitta det. Här finns den om du bara rullar ner ett par snäpp: http://grotting.blogg.se/category/annat-kreativt.html

//Åsa