lördag, september 15, 2007

Utflykt till Ulriksdal

Idag åkte vi till Ulriksdals handelsträdgård på utflykt. Det är så mysigt att gå på deras friland och skörda grönsaker. Tyvärr var vi lite sent ute i år, för skörden börjar verkligen vara på upphällningen. Vi hittade i alla fall morötter att plocka.
Ella hittade jätteroliga runda morötter.

... och mangold i olika färger.

Kronärtskockor. Inte visste jag att dom växte såhär i meterhöga "buskar". Mycket vackra var dom iaf.

Ella blev väldigt förtjust i deras trädgårdskonst. Allra bäst var dessa djur som hon kallade katter. Hon klappade och pussade dem och pratade en stund med dem.

När vi kom hem tog Jessica och tvättade alla jordiga grönsaker. Sen la hon upp dem på diskbänken väldigt kostfullt i ett grönsaksland - "ja, inte ett sånt där grönsaker växer, utan ett grönsaks-RIKE, liksom": sa hon.

Vi köpte lite höstblommor också. Höstaster, alunrot, pengablad, en mörkröd kärleksört och något silvrigt vackert som jag inte minns vad det hette.

Jessica var en riktigt bestämd trädgårdsmästare. Innan jag ens hunnit få fram alla spadar och kommit fram till hur jag ville plantera blommorna så hade hon redan fått 5-6 plantor i jorden.

Vi gjorde om lite, bla flyttade vi bort en stor hosta för att få plats ordentligt. Såhär blev till slut resultatet. Det lät på förbipasserande grannar som att dom uppskattade våra ansträngningar och tyckte det blev fint. :) Det tycker vi med.

Kram /A

2 kommentarer:

clara sa...

men halå, kommer jag att hitta hem till dej nu? jag brukar sikta på dom där jordsäckarna... är dom borta nu?

Bellis sa...

Nej då, var inte orolig. :))) Jordsäckarna är kvar. Jag har bara fixat den lilla lilla 1,5 kvadratmeter rabatten till höger om ingången. Du har säkert bara inte sett att det är en rabatt tidigare. *hihihi*