tisdag, augusti 21, 2007

Shape up!

Jag har börjat ett nytt liv! Hur många gånger har man inte gjort det?!? Börjat med stora planer och enorma föresatser för att sedan landa med ett magplask efter max 3 veckor... Men jag ska inte gå i den fälla den här gången!

Jag har gett mig själv en utmaning - Shape up! Det är verkligen på tiden med lite Shape up! för min del. Jag väger för mycket (orkar knappt ta reda på hur mycket det är), jag är i fantastiskt dålig form och jag är allmänt sjavig och opiffig. Det är helt enkelt dags att Shape up!

Min utmaning går ut på att jag ska göra något varje dag för att närma mig målet - att Shape up! Det kan vara stort eller litet, bara det har något att göra med att få mig i bättre shape. Men poängen är att göra något överkomligt varje dag, att inte alltihop ska kännas betungande. Mer ett projekt under devisen "alla bäckar små" / "varje resa börjar med ett steg" / "en sak i taget".

Det har börjat med mycket promenader, så därför passar en bild av mina promenadskor bra här.

Jag började 1/8. Det jag gjort hittills är:
1 - köpte nya kläder på Rabalder
2 - målade tånaglarna
3 - morgonpromenad ca 6000 steg
4 - promenad + tänkte extra på min hållning
5 - stavpromenad + hållning
6 - stavpromenad
7 - *censur* (Det här tänker jag inte berätta om, men det var välbehövligt.. *ler*)
8 - stavpromenad ca 30 min
9 - stavpromenad ca 30 min
10 - kvällspromenad 60 min
11 - morgonpromenad ca 30 min
12 - morgonpromenad ca 30 min + köpte röda lackskor med hög kilklack (=jättebusigt!)
13 - målade alla naglar igen
14 - kvällspromenad 30 min + läste på om GI-kost för att få lite matinspiration
15 - morgonpromenad 2000 steg
16 - träningsvila
17 - dricka ordentligt med vatten
18 - morgonpromenad 3000 steg + dansa hela natten på Evas bröllop (bra motion både för kroppen och själen)
19 - rikligt med sömn =) Det är också jätteviktigt för välmåendet och formen.
20 - träningsvila...
21 - morgonpromenad 4000 steg

Sådärja...! Nu har jag kommit igång, nu är det bara att fortsätta. Har du lust att hänga på?

kram /A

4 kommentarer:

Unknown sa...

Sure babe - jag är på! :-)

clara sa...

way to go girl! Det där med att måla tånaglarna och köpa nya kläder är jag helt med på!!!!

Malin sa...

Vad du var duktig då! kom förbi och ge mig lite inspiration! Vågen visar toppnotering och jag är fuuuuuul och fet!

Pirayan sa...

Men gud vilken bra ide! Efter ett års mammaledighet e jag total sunkig! Om jag börjar i små doser så kanske jag kan va piffig till inovember när jobbet börjar. Tack för inspirationen - Nu går jag och plockar ögonbrynen!